Binnen één jaar zullen heel wat relatiebureaus sluiten door Tinder

Snel, gemakkelijk en goedkoop. Nooit was op zoek gaan naar de ware liefde zo eenvoudig als met de dating app Tinder. Amerikaanse datingsites zijn al lang niet meer tegen de concurrentie van Tinder opgewassen. Maar nu wordt ook de Vlaamse datingmarkt bedreigd.

06/02/2015

In Amerika heeft Tinder, de een datingapp waarmee je snel en gemakkelijk in contact kan komen met mensen uit je omgeving, andere datingsites ondertussen van de kaart geveegd. En ook in Scandinavië, Groot-Brittannië en Nederland gingen daters massaal voor de bijl. Volgens trendwatcher Herman Konings zullen ook Vlaamse datingsites en relatiebureaus de concurrentie van Tinder voelen. ‘Binnen dit en één, maximum twee jaar zullen heel wat Vlaamse datingbureaus niet meer op kunnen tegen het succes van Tinder’, zegt hij. ‘Zoals Zalando enkele jaren geleden de schoenenindustrie onderuit haalde, zo zal Tinder heel wat Vlaamse datingbureaus naar een faillissement drijven.’

 

Tinder is een snelle, gemakkelijke én goedkope manier van daten, die traditionele datingbureaus moeilijk kunnen evenaren. ‘Tinder kost niks, de software die gebruikt wordt om mensen te koppelen is even wetenschappelijk onderbouwd als diegene die de meeste datingbureaus gebruiken én Tinder is dag en nacht bereikbaar’, zegt Herman Konings.

 

Vluchtige contacten

Daten via Tinder gaat nauwelijks verder dan een oppervlakkige vleeskeuring , maar dat schrikt de gebruikers niet af. ‘De meeste Tindergebruikers zijn er zich van bewust dat het om vluchtige contacten gaat, die zelden tot een serieuze relatie leiden’, zegt relatiebemiddelaar Rika Ponnet. En toch is het niet onmogelijk om via Tinder de liefde van je leven te vinden. ‘Wanneer je elkaar in een dancing ontmoet, ga je uiteindelijk ook alleen maar op een eerste indruk af, en hoeveel koppels hebben elkaar niet leren kennen in het uitgaansleven?’

Volgens Rika Ponnet is er nog wel een toekomst voor relatiebureaus. ‘De service die traditionele relatiebureaus aanbieden gaat zoveel verder dan de vluchtige gang van zaken op Tinder’, zegt Ponnet. ‘Heel wat mensen zullen blijven nood hebben aan een persoonlijke aanpak, een professionele omkadering en meer veiligheid tijdens hun zoektocht naar de ware liefde.’

 

Prijskaartje en garanties

Ook in andere Vlaamse datingbureaus voelen ze de bedreiging van Tinder naar eigen zeggen nog niet. ‘’Tinder is geen concurrentie voor ons. Wij mikken op de actieve zakenmensen van 30 tot 65 jaar en zetten in op gescreende profielen, zodat mensen weten wie ze ontmoeten’, zegt Audrey Laeremans, datingcoach van datingbureau R&F introductions. ‘Wij bemiddelen actief. Daar zijn een prijskaartje én garanties aan verbonden en die laatste heb je bij Tinder niet.’

Marijke Eerens, ‘matchmaker’ van relatiebureau B-loved, voelt de hete adem van Tinder ook nog niet, maar sluit niets uit voor de toekomst . ‘We horen wel dat sommige mensen de app gebruiken. Toch denk ik niet dat het in België al zover gekomen is dat Tinder traditionele datingbureaus overtreft. Maar Belgen lopen altijd wat achter natuurlijk.’


Bron:hbvl



14/08/2006
LONDEN - De negen miljoen Britse vrijgezellen spenderen samen jaarlijks 30 miljoen pond (44 miljoen euro) om de liefde te vinden. Dat is een gemiddelde van 3.330 pond (4.950 euro) per persoon. Zo sta..
06/03/2007
BRUSSEL - LinkedIn, Spoke, Jigsaw, Ryze,... In de VS schieten de social-networkingsites voor ondernemers als paddestoelen uit de grond. In ons land bijt Join2Grow de spits af, een initiatief van Fort..
09/06/2011
Wie single is, voelt zich vaak verplicht dat te compenseren met een boeiend leven en een uitgebreide vriendenkring. Maar soms is dit ‘Sex and The City’-leven net datgene wat hen tegenhoudt ..
05/10/2011
Vrouwen die make-up dragen, worden doorgaans als competenter en aantrekkelijker beschouwd dan onopgemaakte vrouwen. Behalve wanneer ze te veel make-up dragen, want dan maken ze net een onbetrouwbare ..