Van verliefd worden op vaderfiguren tot een saaie relatie na het huwelijk: Amerikaanse wetenschappers hebben een boek uitgebracht waarin ze veertig relatietheorieën verstaanbaar uitleggen. Wij pikten drie romantische raadsels uit het naslagwerk dat de toepasselijke titel ‘The Science of Relationships’ meekreeg.
Situatie 1: ongelukkig huwelijk
De wetenschappers leggen uit dat de vonk dooft nadat geliefden hun ja-woord hebben gegeven. Dat komt doordat de magie verdwijnt na de eerste huwelijksnacht en de levensbehoeftes van beide partners veranderen. Toch kunnen koppels deze sleur tegengaan door af en toe nieuwe activiteiten in hun relatie te integreren.
‘Een huwelijk wordt saai omdat je elkaar door en door kent’, beweert professor Benjamin Le van het Haverford College in Pennsylvania. ‘De nieuwigheid is er als het ware helemaal af. Partners die een spannende, gemeenschappelijke hobby zoeken, kunnen het geluksgevoel weer opkrikken’, luidt het.
Situatie 2: op zoek naar een vaderfiguur
Mensen die op types vallen die qua karakter sterk op hun moeder of vader lijken, kregen als kind wellicht te weinig affectie van hun ouders. Volgens de psychologen zijn deze personen wantrouwig ingesteld en gaan ze ervan uit dat ze niet op hun geliefde zullen kunnen rekenen.
Psychologe Jennifer Harman, verbonden aan de Colorado State University, meent dat mannen en vrouwen met een laag zelfbeeld op zoek gaan naar een vriend(in) die dat beeld bevestigt. ‘Dat is allesbehalve gezond, maar wel comfortabel’, aldus Harman. Ze beklemtoont wel dat een relatie tussen een angstige en een gesloten partner niet altijd slecht afloopt.
Situatie 3: sexy uitstraling
Door middel van online polls en studentenenquêtes hebben de wetenschappers ook vastgesteld dat potentiële partners vooral naar ons uiterlijk kijken. Hieruit vloeide een opmerkelijke conclusie voort. Zo zouden we iemand onbewust leuker vinden als we hem of haar meer zien. Harman vergelijkt hiervoor echte met online ontmoetingen. ‘Op een datingsite zie je vaak profielfoto’s die je niet meteen aanspreken. Hoe vaker je ze bekijkt, hoe aantrekkelijker je de man of vrouw in kwestie vindt.’
Bron:Nieuwsblad