Er is heel wat bedrog op datingsites, dat zegt consumentenorganisatie Oivo. Die voerde een onderzoek naar de manieren waarop consumenten worden gelokt.
'Uit de analyse van meerdere tientallen datingsites blijkt dat de praktijken op het internet vaak uit de lucht gegrepen, twijfelachtig of zelfs regelrecht bedrog of oplichterij zijn, waarbij misbruik gemaakt wordt van de zwakheid of de eenzaamheid van de consument om hem/haar te manipuleren.'
De klant moet bij een datingsite vaak eerst een abonnement aangaan, dat weinig garanties biedt op een serieus contact. Men werkt ook vaak met valse profielen en standaard-antwoorden. 'Alles wordt in het werk gesteld opdat de klant zijn abonnement zou verlengen, en als hij een afspraak wil maken, wordt die geannuleerd', aldus het Oivo.
De consumentenorganisatie ontdekte ook puur onwettige praktijken, zoals stilzwijgende verlenging van het contract of afwijzen van de verantwoordelijkheid bij misbruik van de persoonlijke gegevens.
Maar ook in de markt van de huwelijksbureaus is bedrog schering en inslag, besluit Oivo. Soms moet men eerst betalen vooraleer men in contact kan treden met een mogelijke partner. De bureaus beschikken ook vaak over een te klein klantenbestand om een serieuze partner te vinden.
Bron:Nieuwsblad