MySpace voor zakenlui

BRUSSEL - LinkedIn, Spoke, Jigsaw, Ryze,... In de VS schieten de social-networkingsites voor ondernemers als paddestoelen uit de grond. In ons land bijt Join2Grow de spits af, een initiatief van Fortis.

06/03/2007

Het achterliggende idee van al die sites is min of meer hetzelfde als dat van het overbekende MySpace. Je laat je profiel achter op de site en zo probeer je contact te maken met andere leden en ,,vrienden'' te verzamelen. Het grote verschil is dat MySpace vooral mikt op de categorie 15- tot 25-jarigen. LinkedIn, Ryze, Spoke en consorten gaan veel meer voor ondernemers en zakenlui, mensen die meestal ouder zijn.

Vooral LinkedIn is in de Verenigde Staten tot een echt fenomeen uitgegroeid. Wie niet LinkedIn is, is out. De site is sinds een viertal jaar in de lucht en heeft nu zo'n negen miljoen leden. Om nieuwe muziekgroepjes te ontdekken of een liefje aan de haak te slaan, ben je er aan het verkeerde adres. LinkedIn is strictly business: investeerders zoeken, headhunting, deals afsluiten,... dat zijn het soort zaken waarvoor de site vooral wordt gebruikt.

De meeste van die dingen gebeuren niet rechtstreeks. LinkedIn is geen site om iets te koop aan te bieden en ook geen echte jobsite. Alles verloopt via pure networking. Het idee is dat je rechtstreekse contacten andere mensen kennen die misschien ook wel iemand kennen die van nut kan zijn voor hetgeen je wilt bereiken.

Vooral in Silicon Valley gebruiken heel wat jonge start-ups uit de technologiesector de site om investeerders warm te maken en aan kapitaal te komen. Ook als rekruteringsmiddel is LinkedIn bijzonder populair. Ieder lid laat immers een soort cv achter, wat het voor hr-managers en headhunters makkelijk maakt om welbepaalde profielen te vinden.

In Europa lijkt het minder vaart te lopen met dit soort webstekken, maar toch is er in ons land pas eentje gestart: Join2Grow. Het is een initiatief van Fortis, maar de naam van de bank komt niet prominent in beeld. En dat is geen toeval, zegt Catherine Ossemerct van Fortis. ,,We beschouwen dit absoluut niet als een verkoop- of marketingkanaal'', zegt ze. ,,We proberen gewoon op een innovatieve manier een platform aan te bieden om mensen met elkaar in contact te laten komen.''

Hoewel de vergelijking nogal voor de hand ligt, vindt Ossemerct dat Join2Grow mijlenver af staat van LinkedIn. ,,Het is absoluut geen kopie daarvan. LinkedIn dient vooral om je cv te posten en te netwerken. Op Join2Grow willen we mensen veel meer met elkaar in discussie laten treden over bepaalde onderwerpen.

Daarom hebben we ook een soort magazine op de site met audio- en videopodcasts over de professionele ervaringen van ondernemers. Daarom besteden we ook zo'n groot deel van de site aan een onderzoek dat we met McKinsey deden over het profiel en de financiële behoeften van de Europese entrepreneurs. Over die dingen kunnen mensen dan met mekaar van gedachten wisselen. Het is natuurlijk ook perfect mogelijk om bijvoorbeeld je curriculum bij ons achter te laten, maar dat is zeker de hoofdbedoeling niet.''

Ongeveer een week nadat Join2Grow begon, hadden al een kleine 400 mensen zich als lid aangemeld. ,,Dat is ver boven onze verwachtingen'', aldus Ossemerct. ,,We zijn uitgegaan van 300 leden in drie maanden. We hebben onze verwachtingen dus flink naar boven moeten bijstellen. Ook de bezoekerscijfers zijn zeer goed. We krijgen dagelijks bijna 1.400 surfers over de vloer.''

Een van die 400 mensen die zich al bij Join2Grow aanmeldden, is de Duits-Amerikaanse ondernemer Kevin Prager, de oprichter van C2C, een communicatiebureau dat zich op de ICT-markt richt. ,,Ik ben vrijwel meteen lid geworden omdat een zakenvriend me zei dat het een leuke web 2.0-site was. Eentje waarmee je je zakelijke contacten kon uitbreiden en waar je mensen kon ontmoeten zoals onszelf: jonge ondernemers. Zoveel forums zijn er nog niet die op die doelgroep mikken, zeker niet in Europa.''

Prager is ook actief op LinkedIn, maar hij vindt dat Join2Grow, hoewel nog niet perfect, de vergelijking zeker kan doorstaan. ,,Hun statische content lijkt me van zeer hoog niveau. Dat is duidelijk geschreven door mensen die er ongeveer dezelfde zienswijze als ik op nahouden. Wat ik ook positief vind, is dat heel wat leden moeite doen om mekaar te helpen en advies te geven. Toch denk ik dat de oprichters een soort filter zouden moeten inbouwen zodat ze er zeker van zijn dat het ook echt ondernemers zijn die lid worden. In dat opzicht zou het ook handig zijn als leden zelf mensen zouden kunnen uitnodigen om erbij te komen. Voor de toekomst lijkt het me ook absoluut noodzakelijk dat er moeite gedaan wordt om durfkapitalisten op de site te krijgen. Dat is echt een prioriteit.''

Voor de rest hoeft Prager niet overtuigd te worden van het nut van Join2Grow. Dit soort online-netwerken kan de manier waarop mensen zakendoen grondig bijstellen, zegt de jonge ondernemer. ,,Kijk gewoon eens naar Silicon Valley. Daar zie je al wat voor invloed dit soort sites heeft op start-ups en kleine bedrijfjes.

Maar het gaat volgens mij nog veel verder dan enkel de ondernemingen. Hoeveel mensen hebben al geen levenspartner gevonden op dating sites? Hoeveel muziekgroepjes hebben hun succes al niet aan MySpace te danken? Hoeveel bloggers hebben al geen boekencontract met een uitgeverij weten te versieren? Deze websites geven de mogelijkheid aan mensen om nieuwe en waardevolle contacten te leggen, of het nu met zakenpartners, klanten, consumenten of vrienden is. Ze veranderen op die manier niet alleen de zakenwereld, ze zijn stilaan de hele maatschappij aan het veranderen.''


Bron:Nieuwsblad



14/02/2015
Singles die online naar de Ware Liefde op zoek gaan, riskeren verloren te lopen in het grote aanbod en de ingewikkelde inschrijvingsprocedures. SHE maakte een profiel aan en legde Pa..
07/05/2014
Dochters van overspelige moeders rijden sneller een scheve schaats dan dochters van mama’s die niet vreemdgaan. Dat blijkt althans uit een enquête van de Britse datingsite voor getrouwde vrou..
13/02/2014
Waregem - Ex-Miss België Joke van de Velde zoekt een date om haar te vergezellen tijdens de match van Essevee tegen Cercle Brugge aanstaande zaterdag. ..
30/01/2015
Op datingwebsites als Tinder, waar je met één vingerbeweging beoordeeld wordt, is het belangrijk om een opvallend profiel te hebben. Deze jongeman kwam alvast bijzonder origineel uit ..