Grote controle bij huwelijksbureaus

Economische Zaken gaat alle Belgische huwelijksbureaus doorlichten op de voorgestelde contracten.

16/08/2006

De huwelijksbureaus zijn sinds februari 2006 verplicht klanten een modelcontract voor te leggen, waarin naast de prijs ook duidelijk vermeld moet worden hoeveel potentiële huwelijkskandidaten het bureau heeft en op hoeveel individuele ontmoetingen de klant recht heeft. Het contract zegt ook duidelijk binnen welke termijn de kandidaat een aantal potentiële partners mag ontmoeten, zonder evenwel een resultaat te garanderen.

Het modelcontract is een beslissing van minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche (SP.A) en minister van Middenstand Sabine Laruelle (MR). Die vonden dat in de sector toch nog wat gesleuteld moest worden aan de dienstverlening.

De sector van de huwelijksbureaus werd wel via een wet van maart 1993 gecontroleerd, maar volgens de ministers kregen de klanten niet altijd volledige en correcte informatie. De voorgestelde contracten waren ook niet altijd transparant, en de klant kreeg zelfs niet eens systematisch een exemplaar van het document.

Geldboetes

De Algemene Directie Controle en Bemiddeling - de vroegere Economische Inspectie - vindt dat de huwelijksbureaus nu voldoende tijd hebben gehad voor het invoeren van het modelcontract. Inspecteurs zullen in het najaar een grondige controle uitvoeren in de ongeveer 120 bemiddelingskantoren in België.

De controleurs en inspecteurs noemen het een preventieve inspectie, maar volgens Benoît Anthonis, inspecteur-directeur bij de regionale directie voor Oost- en West-Vlaanderen, zullen bij huwelijksbureaus die niet in orde zijn, toch processen-verbaal van waarschuwing worden opgemaakt. ,,Wie dan nog niet orde op zaken stelt, krijgt een proces-verbaal, gevolgd door een voorstel van administratieve minnelijke schikking, een mogelijke geldboete dus.''

Volgens Anthonis werd de sector van de huwelijksbureaus grondig gesaneerd tussen 1994 en 2000. Maar de laatste grondige controle op relatiebemiddeling dateert intussen al van dat laatste jaar. Tijd dus voor een nieuwe grondige screening.


Bron:Nieuwsblad



18/12/2014
Massive media trekt de stekker uit de sociale netwerksite Netlog. Het bedrijf trekt nu voluit de kaart van datingsite Twoo.com. ..
03/06/2015
Mariah Carey heeft een profiel aangemaakt op de datingsite Match. Tot nu toe gebruikt de zangeres, die sinds het afgelopen najaar single is, het profiel echter vooral om haar nieuwe nummer Infinity..
29/12/2015
Gedaan met die koude wintermaanden eenzaam op je zetel door te brengen. De kans zit er dik in dat je in januari wel gezelschap zal vinden om samen knus onder een dekentje te kruipen. De eerste maand v..
22/12/2012
Het Franse onlinedatingbedrijf Meetic koopt Massive Media, het Gentse bedrijf waartoe onder andere Twoo en Netlog behoren. Dat schrijft De Tijd. Meetic betaalt 18,9 miljoen euro voor het bedrijf, waa..